Stäng meny

Hjärna brainfood, tack

Krinovas innovationsfokus är mat, miljö och hälsa. Självklart tar vi fasta på det även i vår mötesverksamhet. Hur då, kanske ni undrar?

Jo borta är de sedvanliga vita luftfrallorna och wienerbröden, istället är de snabba kolhydraterna ersatta med nyttiga och goda surdegs- och fullkornsbröd, massor med grönsaker frukt och bär. Mat och dryck som ger hjärnan vad den behöver – nämligen Brainfood.

Brainfood hjälper alla mötesdeltagare att hålla sig på topp hela vägen igenom ett evenemang.

Citat från mötesdeltagare:  ” Kreativt och nytänkande”,  " Gott och upplyftande, lägg gärna ut recepten””Vi höll oss vakna hela dagen”

Mötesdeltagarna laddas med bland annat följande vitaminer, fetter och mineraler

  • VITAMIN E, som finns bland annat i fullkornsbröd och frön, förhindrar dåligt minne.
  • VITAMIN C, i frukt, bär och grönsaker, ökar den mentala förmågan.
  • OMEGA 3, fettsyror som finns bl.a. i kallpressad rapsolja, nötter och frön, är vital för nervsystemet vilket förbättrar koncentrationsförmågan.
  • LYKOPEN, i bl.a. tomater och rödfärgade grönsaker, förhindrar uppkomst av Alzheimers och demenssjukdomar.
  • VITAMIN B12, som finns i mjölkprodukter, ägg och protein, förhindrar uppbyggnad av homocystein i kroppen vilket leder till dåligt minne.
  • VITAMIN B6, i frön, hjälper signalerna i hjärnan att transporteras bättre.
  • VITAMIN A, i animailska produkter samt i orangea eller röda frukter och grönsaker, bygger upp nya hjärnceller.
  • VITAMIN B, i t. ex mjölkprodukter, fullkorn och gröna bladgrönsaker, förhindrar mental utbrändhet.
  • PROTEINER, hjälper till att ge snabbare inlärning
  • ANTIOXIDANTER, i färgglada frukter, grönsaker och framförallt bär, skyddar hjärnan och nervsystemet mot fria radikaler och förbättrar minnet.

VI ÖNSKAR ER EN KREATIV DAG!

Stäng