Stäng meny

Auto-Kemi – ren framgång

För snart 20 år sedan startade Olle Wetterqvist Auto-Kem i Osby. Då var företaget inriktat på kemikalier till automattvättar för person- och lastbilar. Sedan dess har mycket hänt, erbjudandet har breddats betydligt och utvecklingen har pekat stadigt uppåt.

Idag erbjuder Auto-Kemi helhetslösningar inom rengöringsprodukter, installationer och underhåll. Det omfattar allt från högtryckstvättar, lågtryckssprutor och annan teknisk utrustning för tvätthallar till kemikalier, städmaterial och kroppshygien. Eller som Auto-Kemi själva uttrycker det ”helhetslösningar för en renare miljö”.

Olle visar runt i lokalerna som utökats successivt. Det som startade med en liten lagerlokal har idag växt till att omfatta kontor, verkstad, monterings-, lager- och tvätthall. Olle har också fått sällskap i företaget. Sonen Martin, som är tekniker, var den först anställde och för drygt fem år sedan började även dottern Malin i företaget. Malin håller i det administrativa på kontoret. Totalt finns idag finns sex personer anställda.

För några år sedan när Olle kände att företaget nått taket omsättningsmässigt och funderade på nästa steg kopplade näringslivsstrategen i Osby, Paul Philips, samman Auto-Kemi med Krinova Incubator & Science Park. Ett första möte ledde till flera.

- Det blev verkligen en nytändning, säger Malin.

Krinovas Business designers hade ett batteri av frågor med sig och tillsammans målade de upp en bild över tid och aktiviteter. Det fick Olle, Malin och Martin att se på verksamheten ur nya perspektiv.

- Det har varit en nyttig övning. Det fick oss att se möjligheter som vi inte visste att vi hade, fortsätter Olle.

Bland annat väcktes tankarna på att bygga ett showroom för att kunna ta kunder till Osby och visa Auto-Kemis olika lösningar man har för tvätthallar. Planeringen är igång. Men först ska webbutiken komma på plats.

Det snurrar på bra för Auto-Kemi. Kunderna finns spridda över hela Norden. Utmaningen är att få tiden att räcka till för att sälja.

- Vi är lyckligt lottade. Kunderna ringer oss. De är våra främsta ambassadörer och det gäller att vårda dem väl. Varje ny kund betyder en ingång till nästa kund, säger Olle med ett leende.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta. Läs mer

Stäng