Stäng meny

Hjärna brainfood, tack

Krinovas innovationsfokus är mat, miljö och hälsa. Självklart tar vi fasta på det även i vår mötesverksamhet. Hur då, kanske ni undrar?

Jo borta är de sedvanliga vita luftfrallorna och wienerbröden, istället är de snabba kolhydraterna ersatta med nyttiga och goda surdegs- och fullkornsbröd, massor med grönsaker frukt och bär. Mat och dryck som ger hjärnan vad den behöver – nämligen Brainfood.

Brainfood hjälper alla mötesdeltagare att hålla sig på topp hela vägen igenom ett evenemang.

Citat från mötesdeltagare:  ” Kreativt och nytänkande”,  " Gott och upplyftande, lägg gärna ut recepten””Vi höll oss vakna hela dagen”

Mötesdeltagarna laddas med bland annat följande vitaminer, fetter och mineraler

  • VITAMIN E, som finns bland annat i fullkornsbröd och frön, förhindrar dåligt minne.
  • VITAMIN C, i frukt, bär och grönsaker, ökar den mentala förmågan.
  • OMEGA 3, fettsyror som finns bl.a. i kallpressad rapsolja, nötter och frön, är vital för nervsystemet vilket förbättrar koncentrationsförmågan.
  • LYKOPEN, i bl.a. tomater och rödfärgade grönsaker, förhindrar uppkomst av Alzheimers och demenssjukdomar.
  • VITAMIN B12, som finns i mjölkprodukter, ägg och protein, förhindrar uppbyggnad av homocystein i kroppen vilket leder till dåligt minne.
  • VITAMIN B6, i frön, hjälper signalerna i hjärnan att transporteras bättre.
  • VITAMIN A, i animailska produkter samt i orangea eller röda frukter och grönsaker, bygger upp nya hjärnceller.
  • VITAMIN B, i t. ex mjölkprodukter, fullkorn och gröna bladgrönsaker, förhindrar mental utbrändhet.
  • PROTEINER, hjälper till att ge snabbare inlärning
  • ANTIOXIDANTER, i färgglada frukter, grönsaker och framförallt bär, skyddar hjärnan och nervsystemet mot fria radikaler och förbättrar minnet.

VI ÖNSKAR ER EN KREATIV DAG!

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta. Läs mer

Stäng