Angry Camel tar sikte på den europeiska marknaden

    6 december 2022

    Ett hälsosamt ekologiskt proteinsnack som kan konsumeras on-the go, så beskriver Kotaiba Aal, Angry Camels grundare, produkten som är tänkt att lanseras andra kvartalet 2023.
    – Jag är mycket förväntansfull inför konsumenttesterna som är planerade för januari 2023, säger Kotaiba Aal, VD och grundare av Angry Camel

    Under sin akademiska karriär inom marketing & branding fångade food tech Kotaibas intresse. Med sitt ursprung från mellanöstern, där kikärtor har en central roll i matlagningen, väcktes tanken på att utveckla koncept med kikärtor som bas.

    – Jag ser ett ökat intresse för hummus på marknaden, men i dag säljs den bara för konsumtion i hemmet. Här såg jag möjligheterna att ta en traditionell produkt och bygga vidare på marknadstrenderna med vegetarisk hälsosam on-the-go konsumtion och självklart en ekologisk produkt, berättar Kotaiba.

    Kikärtan, som är bas i hummus, har en nötaktig smak och en tydllig hälsoprofil, rik på mineraler och vitaminer samt med en hög proteinhalt.

    Kotaiba och Bakr Jahhan, medgrundare av Angry Camel och med en bakgrund som livsmedelsteknolog, har senaste året drivit ett intensivt utvecklingsarbete. Det har omfattat allt från att skapa prototyper, bygga varumärket och hitta rätt teknik för att förbättra produkten. Stort fokus har varit att hitta rätt förpackning. Där har man nu landat i en portionsförpackad klämpåse som inte kräver kylning. Nu väntar bara konsumenttesterna i januari.

    Men Angry Camel, som är ett av Krinovas inkubatorbolag, har vidare planer.
    – Min vision är att bygga ett bolag som blir den största leverantören i Europa av ekologiska kikärtsprodukter som inte kräver kylning, säger Kotaiba med energi i rösten.

    Angry Camel har redan på gång flera parallella utvecklingsspår för att bredda konceptet också till andra kikärtbaserade produkter. En spännande framtid väntar.

    Angry Camel

    Bakr Jahhan och Kotaiba Aal, grundare av Angry Camel.