Cashewmeetly och Axfood lanserar nytt hållbart vegokött på cashewäpple

    14 oktober 2021

    För varje cashewnöt som skördas kastas ett helt ätbart och näringsrikt cashewäpple. Bara i Afrika ruttnar 16 miljoner ton cashewäpplen varje år i samband med skörden av cashewnötterna. Här föddes idén hos Linnéa Falkinger att ta vara på äpplet och förädla det på plats, både för att skapa nya lokala arbetstillfällen och få fram ett nytt, mångsidigt och naturligt växtbaserat alternativ till kött i matlagning. Resultatet blev Cashewmeetly, som nu lanseras nationellt i samarbete med Axfood. Det skriver de i ett pressmeddelande idag.

    Cashewmeetly vilar i idén om en cirkulär, hållbar och social affärsmodell. Den sociala entreprenören Linnéa Falkinger ville skapa nya arbetstillfällen till annars arbetslösa kvinnor i Senegal, minska matsvinnet och erbjuda ett nytt hållbart växtbaserat livsmedel. Samtidigt ville hon återinvestera en del av försäljningen för att finansiera barns och ungas skolgång, stötta lokala välgörenhetsprojekt och erbjuda mikrolån till kreativa entreprenörer i produktionslandet.

    Redan nu finns Cashewmeetly på Urban Deli, och från och med nästa vecka också i Willys-, Willys Hemma- och Hemköpbutiker och på Mat.se, och finns därmed att köpa i över 300 butiker och e-handel över hela landet.

    Via Krinova Incubator & Science Park fick Linnéa och Axfood kontakt i början av året. Och sedan dess har arbetet pågått med att ta fram och lansera Cashewmeetly brett på den svenska marknaden.

    – Linnea har utvecklat en riktigt spännande produkt med ett genuint hållbarhets, cirkulärt och socialt tänk. Roligt att jobba tillsammans med en så driven entreprenör. Lycka till Linnea och Cashewmeetly, säger Klara Lindström, business designer på Krinova.