Ökat intresse för hantverk

    15 mars 2021

    30 företag från Sverige, Norge och Danmark sammanstrålade digitalt och kickade igång projektet Craft Go. Ett projekt som riktar sig till företag som arbetar med traditionshantverk och formgivning med syfte att stärka entreprenörer att fortsätta skapa hållbara livskraftiga företag.

    Fokus i projektet ligger på hantverkssektorn då det finns en tydligt uppåtgående trend hos allmänhet, företag och andra näringar, att i allt större omfattning efterfråga och konsumera mer hållbara upplevelser och produkter av hög kvalitet med kulturhistorisk och lokal förankring.

    Ett av de medverkande företagen är Kullaro som är ett litet familjeföretag i Lönsboda i nordöstra Skåne. De tillverkar smycken, heminredning, möbler och konst av diabas. Sveriges svarta guld som de vill göra lika självklar för Sverige som glaset och dalahästen. Företaget drivs av Jenni och Andreas Kullaro.

    – Vi har varit i branschen i många år och kan de senaste åren se att allt fler människor söker efter något unikt. Många värderar det som är handgjort och är mer beredda att betala för hantverk, säger Jenni Kullaro.

    Produktutveckling, butik/strategi, storytelling, innovativ timplan och inspiration/kreativitet är områden som företagen kan välja att fokusera på.

    Innovativ timplan och butiksstrategi är områdena Kullaro siktar in sig på.

    – Jag uppskattar att det finns många områden att välja på och att det går att anpassa efter vår verksamhet. Jag tycker att det låter mycket intressant att få ta del av Regionmuseet Skånes samlingar. Det är en tanke jag har haft innan men aldrig haft möjligheten att förverkliga, säger Jenni.

    För Kullaro väntar en spännande tid framöver. De bygger ut, har köpt ny utrustning och kommer förhoppningsvis att behöva anställa framöver. För de kom erbjudandet om att delta i projektet väldigt lägligt. Kullaro har en stor bredd i sitt skapande och för att frigöra mer tid för Jenni och Andreas att utveckla bolaget har de bildat ett dotterbolag för smyckestillverkningen.

    – Vi har bestämt oss bilda bolaget Sister Stone tillsammans med två anställda. Ragna och Sigrid är två otroligt drivna tjejer som har varit hos oss i många år och kommer att göra ett fantastiskt jobb. Jag och Andreas kände att vi behövde fokusera på andra delar av företaget och har nu gett stafettpinnen till Ragna och Sigrid som kommer att ha ansvaret för driften av smyckesdelen. Nu kan vi istället fokusera på möbler, konst och utveckling av andra delar i företaget, säger Jenni.

    Projektet startades i höstas och företagen har bland annat gjort olika nulägesanalyser och en del har hunnit med att träffa business designers för att börja göra en plan framöver.

    – Äntligen är vi igång! Vi har smygstartat lite tillsammans med de svenska företagen men det var väldigt intressant att se att de flesta av företagen har samma utmaningar oavsett land eller bransch. Vi kommer att ha väldigt mycket att lära av varandra över gränserna, säger Niclas Persnil, business designer på Krinova.

     


    Andreas och Jenni Kullaro. / Foto: Martin Olsson


    Vilstolen The code to rest.

    Jenni Kullaro går in i projektet med öppet sinne och tycker att det ska bli spännande att se hur det går framöver.

    – När projektet är slut för vår del så hoppas jag att vi har fått en god struktur på företagandet, byggt en bra organisation och skaffat oss förutsättningar för en bättre lönsamhet, säger Jenni.

    Det kommer att startas en ny omgång, och det finns ett fåtal platser kvar till nästa omgång som börjar i september 2021.