Framtidens mjölk föds på innovationsevent

    15 oktober 2021

    Hur kan framtidens mjölk smaka, se ut och användas? Det har 70 studenter från Gastronomiprogrammet vid Högskolan Kristianstad tillsammans med Lantmästarprogrammet vid SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) arbetat med under innovationssprinten Imagine under två dagar. Ett mjölkgårdsspel för barn tog hem förstaplatsen i tävlingen om bästa innovation.

    Innovation och samarbete behövs för att utveckla och finna nya lösningar på olika utmaningar. De 70 studenterna möttes digitalt under två dagar för att tillsammans spåna om framtiden för den urgamla produkten mjölk.

    – Det är spännande att se vad som händer i mötet mellan näringsliv och akademi, när olika perspektiv möts. Min bild är att mejeribranschen uppskattar och förstår konkurrensen men de har tappat marknadsandelar mot uppstickare eftersom de inte lyckats kommunicera fördelarna med komjölk som nya alternativ på marknaden lyckas göra, säger Max Pattara business designer på Krinova.

    Samarbete mellan lärosäten gav resultat

    Studenterna från de båda programmen arbetade tillsammans i tolv team för att ta fram koncept kring framtidens mjölk. Resultatet blev flera spännande och kreativa innovationer, varav dessa tre hamnade på prispallen:

    • Mjölkgårdsspelet. Ett kommersiellt genomförbart spel för barn, som på ett pedagogiskt sätt lär ut hur mjölk produceras.

    • #vitfredag. En kampanj för mjölk som hyllas genom att sprida att alla ska göra en mjölkdrink på fredagar.
    • En mjölktablett i portionsform, som ger minskat svinn på grund av lång hållbarhet. Med pitchen ”Framtidens mjölk är inte blöt, den är torr”.

    – Det kom fram idéer som kan hjälpa mejerier att förbättra deras synlighet på marknaden genom att koppla konsumenten närmare till branschen. Jag såg många intressanta lösningar för att förflytta branschen framåt men även hur de kan arbeta med att hantera de negativa sidorna som ibland får stor plats i medierna som exempelvis CO2-utsläpp, säger Max Pattara.