Frysbox vid vägen ledde in till 35 butiker

    28 september 2020

    Potatisen är uppe ur jorden, ny utrustning på plats och nya butiker på gång. Det är bråda dagar för Green Fries. Fritjof Torstensson och Simon Karlsson har under sommaren byggt ut och satsat på ny utrustning, bland annat en ny fritös. Det är en effektivisering av produktionen men också ett sätt att säkerställa en jämnare kvalitet.

    Green Fries utanför Hässleholm gör hantverksmässiga KRAV-ekologiska pommes som de säljer till restauranger, butiker och från egen Food truck vid event. Det är små detaljer som Green Fries skruvar på just nu med målet att det ska bli ännu enklare för den som tillagar deras pommes att hålla en jämn och bra kvalité.

    — Vi försöker hela tiden investera i förbättringar och nu hade vi nått en topp på vad vi kunde prestera. Med en ny fritös och packmaskin kommer vi kunna öka kapaciteten, säger Fritjof Torstensson.

    För Green Fries gick det som på räls i våras och flera restauranger serverade deras pommes. Efter Covid-19 pandemins utbrott har de även börjat sälja till privatpersoner och butiker. De upplever de senaste sju månaderna som en berg-och dalbana.

    — Allt startade med att vår försäljning störtdök efter att alla evenemang ställdes in. Vi började fundera på vad vi kunde göra istället. En självservice-frysbox längs med vägkanten vid gården blev startskottet på det som nu har resulterat i att vi finns i 35 butiker.

    Fritjof tror att inte att de hade börjat sälja till butiker om inte pandemin hade kommit och tvingat de att tänka om och se nya möjligheter.

    — Det är ett väldigt bra potatisår och det ska bli kul att få köra igång med ny utrustning och fortsätta leverera goda pommes. Vi ser verkligen fram emot att få komma ut med vår Food Truck den dagen det går igen. Jag saknar att snacka med kunder, säger Fritjof Torstensson.

     


    Fritjof Torstensson och Simon Karlsson på Green Fries