Gnistas 3 råd för en lyckad kampanj på Kickstarter

    24 augusti 2020

    Vi har tidigare berättat om Gnista Spirits lansering av ”Floral Wormwood” – en unik svensk alkoholfri premiumsprit. För att kunna fortsätta utveckling och produktion av uppföljaren ”Barreled Oak” mitt under Corona pandemin krävdes nytt kapital, och Gnista har genomfört en mycket lyckad kampanj på Kickstarter. Kampanjen drog in i 158 kSEK och överträffade därmed det satta målet på 120kSEK.

     

    – Vi är så tacksamma för det fantastiska stöd vi fått, säger Erika Ollén, grundare av Gnista. Nu har vi möjlighet att fortsätta vår produktion av Barreled Oak, och i början av september ser vi fram emot fyllning av den första batchen på Balsgård.

    Det ligger hårt arbete bakom den lyckade kampanjen.

    – Vi hade minimal budget för marknadsföring och har istället fått jobba hårt för att få snurr på kampanjen, säger Erika.

    Kampanjen får aldrig vila, förklarar Erika vidare, man måste hitta genvägar för marknadsföring som inte kostar pengar. Förutom nytt kapital har Gnista fått en fantastisk PR och nu är det mycket att följa upp för att lyckas på riktigt, avslutar en väldigt nöjd Erika.

    Några tips från Erika för en lyckad kampanj på Kickstarter:

    1. Kampanjen måste marknadsföras hela tiden! Gör dagliga uppdateringar.
    2. Kontakta andra liknande kampanjer och hjälps åt att marknadsföra varandra.
    3. Ha flera olika storlekar på ”Rewards”. Från en billig nivå, men våga även ha med ett riktigt dyrt alternativ.

    Erica Ollén, grundare av Gnista