Innovativt växtbaserat cashewkött till matlagning

    24 februari 2021

    För varje cashewnöt kastas ett helt ätbart cashewäpple. Entreprenören Linnéa Falkinger gör nu något åt detta genom att ta tillvara äpplet, förädla det, torka och paketera det på plats i Senegal för att övriga världen ska kunna använda det som alternativ till kött.

    Köttet utvinns från den näringsrika spillfrukten cashewäpple i samband med produktionen av cashewnötter. Varumärket Cashewmeetly är förpackat i en hållbar affärsmodell med mål att generera tusentals nya arbetstillfällen till annars arbetslösa kvinnor, återinvestera delar av vinsten till att finansiera barn- och ungas skolgång, stötta lokala välgörenhetsprojekt och erbjuda mikrolån till kreativa entreprenörer på plats i produktionslandet.

    Produktionen av Cashewnötter i världen ökar stadigt sin tillväxt med 40% om året. För varje cashewnöt som skördas kastas ett helt ätbart näringsrikt cashewäpple. Bara i Afrika ruttnar 16 miljoner ton cashewäpplen bort varje år i samband med skörden av cashewnötterna. 57% av världens cashewnötter kommer från Afrika men bara 5% av nötterna förädlas lokalt vilket gör att tusentals lokala jobb går förlorade ”en stor anledning till varför vi vill generera arbetstillfällena på plats i produktionslandet, menar Linnéa.

    Genom att skapa en hållbar och cirkulär affärsmodell som inte bara bidrar till att minska matsvinnet och erbjuda ett nytt hållbart livsmedel, så har Linnéa även byggt en affärsmodell. Denna modell bidrar till att minska vår köttkonsumtion och därmed även minska vår klimatpåverkan, förbättra folkhälsan och stärka ekonomin i produktionsländerna genom att se till att alla arbetstillfällen stannar hos lokalbefolkningen. Både skörd, förädling och slutpaketering sker på plats i produktionslandet, något som har varit en viktig del i affärsmodellen för Linnéa.

    Affärsutveckling med stöd av inkubatorer
    Innan hon påbörjade sin resa med att förverkliga sin livsmedelsinnovation, så kände inte Linnéa till företagsinkubatorer.

    – Jag är idag är otroligt tacksam och glad för att vara en del av Dalarna Science Park och Krinova Incubator & Science Park, menar Linnéa. En möjlighet att få tillgång till erfarenhet och expertis, vägledning och dagligt bollplank i mitt eget företagande. Något som annars kan vara väldigt ensamt.

    Linnéa beskriver också värdet av att via dessa inkubatorer kunna bygga upp ett nätverk och få hjälp att hitta nya samarbetspartners. Hon tror heller inte att hon skulle kommit så här långt, om det inte hade varit för det stora stöd och vägledning hon hela tiden känt att hon haft från dessa kanaler.

    – Jag skulle utan att tveka välja att ta stöd av inkubatorer även vid nya framtida affärsidéer, fortsätter Linnéa och rekommenderar varmt andra med en affärsidé eller ett nystartat företag att ta vara på den fantastiska möjligheten som en företagsinkubator faktiskt ger!

    – Jag har jobbat tillsammans med Linnéa sen sommaren 2019. Vi har arbetat med allt från strategier, budget, försäljningskanaler till certifiering och plan för lansering. Entreprenörer som löser tuffa utmaningar är steget för alla andra och det är Linnéa ett solklart exempel på. Hennes mod och drivkraft inspirerar, säger Klara, business designer på Krinova.

    Framtiden för Cashewmeetly
    Framtiden ser ljus ut och Linnéa är redo att etablera Cashewmeetly på marknaden och skapa ett internationellt hållbart företag med stort hjärta. Precis som andra företagare så drabbades även Linnéa hårt av Coronapandemin och hennes första produktion blev tvungen att ställas in bara veckor innan produktionsstart, våren 2020. Största utmaning har varit att starta upp ett nytt företag i, för Linnéa, en helt ny bransch under pågående pandemi.

    – Jag vill framförallt få upp stora volymer, etablera oss i fler länder dvs starta upp fler hållbara cirkulära produktioner av cashewköttet i andra länder som redan idag har stora produktioner av cashewnötter och där cashewäpplena fortfarande går till spillo. Och då med ett varumärke som gör gott både för människan, klimatet och ekonomin. Jag tänker också skalbart; det vill säga att det kan bli flera produkter som läggs till företaget. Cashewmeetly är väldigt mångsidigt, du kan både koka, steka, woka, grilla, lägga i matberedaren och köra till färs, bara fantasin som kan sätta gränser för användningsområdet. Jag vill också hitta rätt återförsäljare som är en del i den hållbara affärsmodellen. Men det finns självklart utmaningar med att nå ut pr-mässigt och att hitta investerare som brinner för hållbarhet och med samma syften och inställning som jag.

    Några råd hon skickar med andra entreprenörer som står i startgroparna;

    • Våga ta hjälp
    • Vara nyfiken
    • Sitt inte och vänta på rätt tillfälle; det är här och nu!

    Texten är till största del skriven av Dalarna Science Park. Tack för lånet.