Möten & Events en bransch i förändring

    28 september 2020

    Eventeffect har gått igenom boksluten för de 100 största eventbyråerna i Sverige och på fjärde plats finns Kraftkällan Evenemang. De hade en omsättningsökning med 22 procent under 2019 mot 2018. Sen bröt pandemin ut och allt förändrades. Så här säger Susanne Wallin, vd för Kraftkällan.

    Hur har de senaste månaderna påverkat er och branschen?
    Det har varit en väldigt annorlunda och turbulent tid som påverkat hela branschen enormt. För vår del var allt ganska chockartat till en början. Från att vara en väldigt framgångsrik eventleverantör, år efter år med ökad omsättning och fullbokat schema, till att på mindre än två veckor få allt avbokat. Nu har läget ändrats med tiden och jag ska säga att vi inte har ställt in något evenemang utan ställt om till digital lösning eller flyttat fram våra datum. Även om vår bransch har skakats om och fått sig en törn, ser vi med tillförsikt på framtiden både för vår del och för branschen. Vi hittar nya vägar och lösningar, människor behöver träffas och agera tillsammans när det är jobbiga tider.

    Hur tror du att vi kommer att mötas framöver?
    Det kommer nog att se lite annorlunda ut ett tag framöver. Till viss del tror jag det digitala mötet kommer leva kvar, vissa tillfällen passar fortfarande bättre i ett digitalt format. På så sätt har den här situationen varit ett tillfälle för utveckling, tvingat branschen att lära nytt. Vad gäller det fysiska mötet så kommer det alltid att leva kvar och vara oslagbart. Det finns många sammanhang som inte går att lösa digitalt. Vi människor behöver mötas, uppleva saker live tillsammans och känna tillhörighet. Nu handlar det om att man måste börja våga ses igen, viljan att mötas finns och behovet är kanske större än någonsin. Framöver handlar det inte om antal personer utan snarare om att skapa event i en trygg miljö med högre krav. Det är det som vi är bra på – säkerställa, genomföra och producera bra evenemang.

    Vad ska man tänka på när man skapar digitala möten?
    Det går att göra väldigt mycket med ett digitalt möte, men man ska veta att det kräver en helt annan planering och upplägg. Det digitala formatet i sig är inte förlåtande och det är lätt att tappa tittarens uppmärksamhet eftersom allt upplevs genom en skärm. En digital produktion kräver helt enkelt större dynamik. Därför är det särskilt viktigt att ha ett varierande program med korta inslag, kort för att hålla tittarens intresse vid liv. Ett bra tips är att tänka på interaktivitet mellan de medverkande, men även interaktiva inslag med den digitala publiken. Där har vi många spännande inslag och idéer som gör att man känner sig delaktig och är aktiv.

    Ett annat tips som gäller alla typer av digitala möten är att ha koll på tekniken. Ljus, ljud och internetuppkoppling är grunden till ett bra möte och viktigare än många tror. Strular sändningen med dålig uppkoppling, är ljudet dåligt och talare inte har rätt headset, sitter man i motljus med fönster i bakgrunden blir bilden dålig. Tittaren är kräsen och ställer krav om man ska orka lyssna!